Wednesday, March 26, 2008

Peribadi Agung Mahaguru Alam: Jalannya, ayuh kita susuri, saudaraku!



Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang

Segala puji bagi Allah yang mengizinkan kita bersua lagi, di ruangan singkat pernuh makna ini. Semoga kita beroleh manfaat daripada-Nya di dunia dan di akhirat.

Saudara seiman,

Kesempatan ini, izinkan saya membawa hati dan fikiran bersama untuk kembali menyusuri kisah teragung sejarah dunia. Maklum sajalah, kesibukan sehari2an membuat kita lupa. Sejenak yang kita luangkan, moga besar manfaatnya buat kita kelak.

Saudara,

Tanggal 1500M, cahaya Islam tersebar 1/3 bumi Allah, dari tanah arab ke mesir, dari Konstatinopal ke Cordova , dari India ke tanah melayu. Seluruhnya menikmati keindahan dan kemanisan Islam tanpa paksaan. Islam gah di muka bumi sebagai khalifah, membawa kemakmuran dan keadilan nyata, bukan khayalan atau eutophia. Dibalik sana, dunia gelap barat masih tidak punya apa-apa. Bahkan, berlumba-lumba mengutip tempiasan sinar cahaya Islam.

Saudara yang dihormati,

Bersama menyemak kembali titik bermulanya tamadun indah ini. Dari manakah semua ini bermula? Siapakah yang menjadi mahagurunya? Prinsip apakah yang mereka pegang seutuhnya? Ya, tidak lain dan tidak bukan. Segalanya bermula apabila seorang manusia, berbudi pekerti paling mulia menjadi pilihan Allah swt untuk memikul risalah kebenaran-Nya untuk disebar sebagai rahmat kepada sekalian alam. Bagindalah, Muhammad, Rasulullah saw yang menyeru manusia kepada dua kalimah: لااله الا الله و محمد رسول الله dengan akhlaq dan peribadi baginda yang mempesonakan.

Saudara budiman,

Baginda Muhammad SAW, Rasul Allah menawan hati manusia bukan dengan kerasnya kata, namun dengan kelembutan jiwa dan peribadi baginda. Mengundang kasih dan cinta daripada teman serta hormat daripada sang lawan. Jiwa manusia banyak yang keras akhirnya akur tunduk pada wibawa cinta, lantas beriman kepada seruan mengesakan Allah swt. Benarlah firman Allah swt; "Pada kamu dijadikan Rasulullah sebagai sebaik-baik contoh kebaikan.." (33:21) Dan " Dan pada dikau berada di atas pekerti yang agung.." (68:4)

Baginda Rasulullah saw, menyeru manusia dan mendidik mereka agar mengenal Tuhan sebenar dan mengesakan-Nya dalam seluruh kehidupan. Biarpun ditentang keras, kasih baginda buat manusia tidak sedikitpun terusik. Hasilnya, lahirlah generasi istimewa yang hidup di atas seruan iman ini, membina tamadun contoh bangsa manusia.

Saudara seiman yang dihormati Allah,

Lantas, kita apa cerita? Telah terbentang kisah peribadi agung yang menjadi mahaguru alam.. Usah lagi ragu, usah lagi tunggu, ayuh bersama kita susuri langkahnya!! (seruan untuk saya dan untuk semua)

Wallahua'lam.